100 de ani de la nasterea lui
Sierpinski
Iacob Beatrice
Serbanica Mihaela
Școala Superioară Comercială “Nicolae Kretzulescu”
Dacă privim în sus știm că suntem parte din
acest univers, dar poate mai important decât acesta este că universul este în
noi și printre noi, deorece există un nivel de conectivitate la nivelul întregii
lumi. Asta e una dintre fațetele pe care ni le dorim in viață. Vrem să ne
simțim conectați, vrem să simțim că suntem participanți la
activități și evenimente din jurul nostru . Aceasta este unul dintre sensurile
vieții și geometria fractală ne facem să simțim că facem parte din acest
univers, suntem conectați la o idee comună într-o armonie pe care matematica a
descifrat-o.
CINE A FOST SIERPINSKI?
Un matematician polonez care a realizat un obiect matematic
, unul dintre primele exemple de fractali, o noțiune ce poate fi acceptată și
de copiii de gradiniță, ca o joacă, dar care are semnificații profunde în
matematicile superioare.
FRACTALII sunt
obiecte geometrice neuniforme, fragmentate cu proprietatea că o parte din
respectivul obiect se aseamănă cu obiectul din care fac parte. Precursori ai
geometriei fractale sunt Sierpinski, Von Koch, Cantor și Hilbert dar cel care a
fost initiatorul teoriei este Benoit Mandelbrot
Să exemplificam cu fractalul covorul lui Sierpinski:
Împărţim un pătrat în 9 pătrate egale, fiecare având latura
de 3 ori mai mică decât a celui initial si eliminăm pătratul din mijloc.
Acesta a fost primul pas.
La pasul doi, aplicăm aceeaşi transformare fiecăruia dintre
cele 8 pătrate rămase.
Covorul lui Sierpinski este mulţimea de puncte rămase după
ce repetăm procedeul de mai sus de o infinitate de ori.
Altfel
spus, este o forma de repartizare a unor goluri pentru a modela o
"sita naturala“ cu factorul
de scara este 3. Raportul de masă este 8, pentru că sunt 8 pătrate ramase prin eliminarea celui din mijloc.
Pornim
de la un patrat şi ajungem la o imagine atât
de franjurată încât ideea pe care o avem depre suprafaţa nu corespunde, dar
nici cea de dreaptă nu se potriveşte .
Vedem ca prin trecere la infinit, aria obiectului creat devinbe zero.
Istoria matematicii arată că si alte obiecte matematicii definite asemanator crează
unele confuzii : curbe infinite ȋn spaţii finite, suprafeţe
fără arie sau curbe care umplu o suprafaţă. De aceea le-au numit monștrii matematici.
Avem o dimensiune sau
două? Intuiţia şi simţul nostru matematic nu pot să decidă .
Obiectele matematice numite fractali sunt spectaculoase prin reprezentările lor
grafice, dar şi prin modalitaţile diferite de generare, surprinzând la prima vedere prin
ingeniozitate și formă.
Într-un limbaj neştiinţific, fractalul poate fi explicat ca
o formă geometrică fragmentabilă care poate fi divizată în părţi, fiecare parte
fiind o copie mai mică a întregului.
fractus” = rupt sau fracturat.
Are următoarele
proprietăţi principale : este un obiect autosimilar conform
acestei proprietăţi, o parte din structura sa seamănă cu întregul,are o definiţie
simplă, recursivă si are o dimensiune
fracţionară
Proiectul
„Sierpinski Carpet Project”, proiect
etwinning aflat și pe platforma SCIENTIX
a comemorat împlinirea a 100 de ani crearea fractalului de către matematicianul polonez și a reunit profesori, şcoli şi elevi din întreaga lume pentru a
construi cel mai mare covor al lui Sierpinski din istorie. Finalizarea
proiectului a avut loc în Almeria- Spania in data de 13 mai 2016 prin
realizarea iterației a VII-a la nivel mondial.
Frumuseţea formelor fractale este dată deopotrivă de
continuităţi şi de discontinuităţi ale obiectelor analizate. Artă şi stiinţă
deopotrivă, geometria fractală este o modalitate de creaţie bazată pe
cunoaştere, emoţie şi imaginaţie.
Bunica
Mihai Alexandru
Clasa
a IX-a D
Colegiul
Naţional "Matei Basarab"
Idiotul
de
Feodor Mihailovici Dostoievski
Cred
că viața mea de pasionat de lectură poate fi împărțită în două perioade: înainte de a citi „Idiotul” de
Feodor Mihailovici Dostoievski, și după. Nu doar că mi-a deschis noi orizonturi
(înainte să o citesc, evitam literatura clasică), dar a și schimbat modul în
care privem orice altă operă.
Când
vine vorba de a explica de ce este cartea mea preferată, nu știu de unde să
încep.
Dostoievski
este un geniu în crearea și descrierea de personaje. Absolut toate personajele
din opera sa sunt interesante. Și aici nu mă refer doar la cele principale.
Nastasya, Aglaia, Rogojin, Lizaveta Prokofievna, Lebedev, Evgheni Pavlovici,
Ganea, toate sunt cel puțin la fel de complexe ca protagonistul însuși. Nu
există personaj negativ sau pozitiv. Pe fiecare dintre ei i-am urât și i-am
iubit de-a lungul romanului. Într-un mod ciudat, acestea par reale, chiar dacă
nu se comportă deloc ca niște persoane obişnuite.
Felul
în care Dostoievski combină în arta sa filozofia și psihologia este extraordinar,
aș spune unic, dar nu cred că am citit destul ca să pot face o asemenea
afirmație. Nu degeaba Friedrich Nietzsche l-a numit „singurul psiholog de la
care am ceva de învățat”. Din analiza făcută tuturor personajelor sale, reiese
cât de bine cunoștea psihicul uman...
Colegiul
Naţional „Matei Basarab”
Buzatu Flavius
Teodor
Proiect
Ploaia de vise
Activitatea:
Recenzii de carte
Viața
printre cărți
Deși sunt un tip timid, reușesc
întotdeauna să-mi înving
tracul atunci când le spun prietenilor sau cunoscuților, deseori cu mândrie, că
sunt un cititor înrăit. Indiferent de reacția stârnită în urma confesiunii mele
sunt mereu fericit că-mi mărturisesc pasiunea față de cărți. Pot fi apreciat
sau, din contră, ironizat, însă nu îmi schimb niciodată atitudinea față de
lectură și convingerea fermă că aceasta este esențială în viața tinerilor, în
speță a adolescenților.
După cum spunea cronicarul moldovean
Miron Costin, “nu e alta mai frumoasă și de folos în toată viața omului zăbavă decât
cititul cărților“; trebuie
subliniat astfel rolul cărții în educarea și formarea ca om adult a tânărului
în societatea umană din toate timpurile, de la apariția scrisului cuneiform și
a primelor opere ale umanității, cum ar fi
“Epopeea
lui Ghilgameș“.
În primul rând, concepția mea e că
se impune accentuarea caracterului educativ al lecturii, ce îndeplinește
funcția de instructor al mentalității umane prin faptul că declanșează anumite
mecanisme ale creierului ce permit și dezvoltă unele trăsături și calități
psihice imperios necesare, precum imaginația, creativitatea, dar și prin faptul
că îmbogățește lexicul și formează afectiv viitorul individ matur.
Un alt factor prin care se
evidențiază lectura este stoparea, cel puțin parțială, a fenomenului de
manipulare, tot mai prezent în zilele noastre. Astfel, putem spune că un
adolescent care citește în timpul liber, în loc să frecventeze cercurile de pe
internet influențate de media, este mai puțin afectat de mesajele subliminale
cu un puternic impact asupra gândirii libere. De exemplu, un cunoscut actor de
comedie american (din secolul trecut) spunea, citez: “Televizorul este pentru mine un
mod foarte bun de a mă educa. De fiecare dată când cineva pornește televizorul,
mă duc în altă cameră ca să citesc o carte“.
Lectura
este, pentru mine,
un bun mod de a mă perfecționa în orice particularitate a vieții, deoarece
reprezintă o fundație, o bază, o piatră de temelie a oricărei activități
psihice, un tipar ce ordonează și conduce într-un anumit sens întreaga panoplie
de sentimente și idei a persoanei respective. Importanța lecturii este
reflectată și de experiențele unor oameni ce au fost încântați și marcați
profund de anumite cărți ce le-au influențat până și unele aspecte din viața
cotidiană, capodopere (din punctul lor de vedere) pe care le consideră direct
răspunzătoare pentru transformările de mai târziu.
Colegiul
national ’’matei basarab’’
Zece negri mititei este cel mai cunoscut
roman polițist scris de către „Regina Crimei”, Agatha Christie, şi unul
dintre cele mai vândute romane ale tuturor timpurilor.
Oare
va supravieţui cineva?
“Zece
negrii mititei” este unul dintre cele mai bine elaborate romane ale Agathei
Christie. Munca titanică pe care aceasta a depus-o în construirea lui, continuă
să fie răsplătită şi astăzi de mulţi cititori. Este o carte ce te ţine în
priză; nu poţi să o laşi din mâini. Intriga este foarte bine construită,
romanul pune accentul şi pe poveştile din trecut ale personajelor.
Zece
oameni aparent fără nici o legătură între ei, cu statut social diferit, primesc
o scrisoare în care sunt invitaţi pe insula Negrului. Nimeni nu ştie cine este
misteriosul Owen, proprietarul insulei, însă toţi cei zece oameni acceptă
invitaţia. Ajunşi în vila de pe insulă, sunt întâmpinaţi de majordomul şi servitoarea vilei în care îşi
vor petrece "vacanţa". Nici aceştia nu îi cunosc pe misterioşii
Owens.
În
scurt timp, ceea ce părea a fi o vacaţă ideală se transformă într-un coşmar,
teroarea pune stăpânire pe inimile invitaţilor, iar crimele au loc în lant pe
acea insulă a morţii.
Invitaţii nu mai au încredere unii în alţii, sunt suspicioşi şi încremeniţi de frica şi panica instalate în vila de pe insula Negrului.
Invitaţii nu mai au încredere unii în alţii, sunt suspicioşi şi încremeniţi de frica şi panica instalate în vila de pe insula Negrului.
În
timp ce citeam această carte, pur şi simplu nu puteam să ghicesc cine este
criminalul; chiar dacă îl banuieşti la un moment dat, romanul este construit în
aşa fel încât să te îndepărteze de acele bănuieli, astfel că toate personajele
ţi se vor părea dubioase.
Pot
spune că acest roman este de nota zece. Este şocant, palpitant, îţi taie
răsuflarea până la ultima pagină. Romanul te ţine în suspans
mereu, intrigându-te cu fiecare pagină. Stai şi te întrebi mereu cine e
ucigaşul. Bănuieşti un personaj, apoi altul şi tot nu-ţi poţi da seama cine
totuşi e ucigaşul. E genul de roman pe care îl citeşti într-o suflare, iar la
urmă îţi pare rău că s-a terminat.
Stancu Roxana
Clasa a XI-a H
Colegiul
national ’’matei basarab’’
de Christopher Paolini
“Un băiat…
Un
dragon…
O
lume plină de aventuri…”
Eragon, roman scris de tânărul scriitor Christopher
Paolini, ce a debutat la doar 15 ani, este un roman fantasy
plin de fiinţe supranaturale şi de magie, magia poveştilor care te tulbură şi
îţi trezesc spiritul de aventură.
Eragon, un tânăr de 16 ani, este băiatul unui fermier
sărac, care descoperă în pădure o piatră de un albastru
strălucitor, iar tot ceea ce speră el este că va putea cumpăra mâncare pe timpul iernii
pentru familia sa. Ceea ce nu ştie şi va afla în curând, este că acea piatră era, de fapt, un ou de dragon, iar din el a ieşit un pui de dragon
de culoarea safirului, culoare ce îi va determina şi numele pe care i-l va da băiatul ulterior. Odată cu ieşirea dragonului
din ou, Eragon devine Cavaler al Dragonilor şi
ajunge, fără să vrea,
moştenitorul unui destin misterios. Tânărul este
prins într-o
aventură de neimaginat, iar singurul lui ajutor va fi un bătrân înţelept care îl ajută să îşi înţeleagă dragonul, îl învaţă cum să mânuiască sabia, îl
învaţă misterele lumii în care trăieşte şi îl învaţă cum să supravieţuiască.
Lumea pe care trebuie să o înfrunte Eragon este una a
magiei, a puterilor nebănuite, o lume în care trăiesc oameni, elfi, pitici,
dragoni şi urgali - monstrii războinici, urâţi şi puternici. Oare va reuşi să îşi ducă lupta
împotriva tiranilor din Imperiu la bun sfârşit? Oare va supravieţui aventurii
la care ia parte? Oare cine vor triumfa la final, forţele binelui sau forţele
raului? Sunt întrebări care ne vor măcina şi chinui pe tot parcursul lecturii
şi nu vom fi satisfăcuţi decât după ce le aflăm răspunsul, după ce terminăm de
citit cartea.
BRÎNCUŞ BOGDAN
Clasa a IX-a B
Colegiul
national ’’matei basarab’’
“Doctor Sleep”, un roman care nu te va lăsa să dormi
L-am descoperit pe Stephen King în urmă
cu doi ani. “Uşiţa” mea către lumea sa a fost “Shining”, considerată de mulţi una dintre cele mai importante opere
ale sale. Cu toate că povestea în sine mi-a plăcut (în special cadrul ales, un
hotel bântuit din munţii Colorado), finalul mi s-a părut sec, oarecum
inconsistent, şi m-a lăsat cu impresia că aparenta revenire la normal nu va
dura prea mult, ceea ce mi-a dovedit-o “Doctor Sleep”, unul dintre cele mai
recente romane ale lui King.
Apărut în 2013, „Doctor Sleep” nu este
nimic altceva decât o continuare a poveştii lui Danny Torrance, simpaticul
băieţel din „Shining”, înzestrat cu un talent chinuitor, numit „strălucire”
(poate vedea şi chiar vorbi cu spiritele morţilor, poate citi minţile oamenilor
şi comunica telepatic, etc). Chiar şi după ce Hotelul Overlook este distrus,
Danny va continua să fie bântuit de fantomele sale tot restul copilăriei şi
chiar mult timp după, în ciuda aşteptărilor „mentorului” său Dick, bucătarul de
la Overlook. Toate încercările lui Danny de a rezista traumelor psihice
eşuează, şi cum aşchia nu sare departe de trunchi, acum adultul Dan Torrance
cade în patima alcoolului, asemenea tatălui său, ajungând să ducă o viaţă
mizeră şi distructivă.
Sătul de condiţia sa precară şi
conştientizându-şi problema, Dan ajunge într-un orăşel american (Frazier), unde
decide să-şi reînceapă viaţa. Ajutat de Casey Kingsley si Billy Freeman, se
înscrie într-un program de dezalcoolizare şi se angajează mai întâi ca îngrijitor
al parcului din oraş, apoi la un cămin de bătrâni, unde îşi găseşte menirea: folosindu-se
de „strălucirea” care până atunci îi îngreunase viaţa, Dan îi ajută pe cei
aflaţi în pragul morţii să „treacă dincolo”, acest lucru aducându-i porecla de Doctorul Somn (Doctor Sleep).
Acţiunea propriu-zisă începe, de fapt,
în momentul în care Abra Stone, o fată de 13 ani mai „străucitoare” decât Dan,
a cărei viaţă este pusă în pericol de misteriosul Clan Legitim, îi cere
bărbatului ajutorul. Alături de prietenul său, Billy, tatăl fetei, pediatrul şi
străbunica acesteia, Doctorul Somn va porni pe urmele Clanului, înţelegând că
singurul mod de a-i salva pe Abra şi pe alţi copii asemenea ei este distrugerea
membrilor acestuia. „Vânătoarea” îi va trezi amintiri vechi, îl va purta în
locuri uitate din trecut şi îi va dovedi în final că niciun sacrificiu nu este
inutil.
Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la
„Doctor Sleep” a fost stilul inconfundabil al lui King, căruia nu îi este teamă
să folosescă un limbaj dur, îmbibat cu expresii vulgare sau argotice (care
conferă veridicitate naraţiunii), împletit armonios cu descrieri metaforice şi
imagini groteşti. De asemenea, întrepătrunderea celor trei planuri narative (şi
apoi îmbinarea lor) este făcută cu măiestrie, King dovedindu-şi din nou
talentul incontestabil.
Un horror aproape veridic, scris
impecabil, „Doctor Sleep” desăvârşeşte Universul pe care King l-a construit în
„Shining”, reuşind să-şi facă cititorii să pună la îndoială realitatea
înconjurătoare şi să tresară la fiecare nou capitol lecturat.
Piertreanu Mădălina
Clasa a XI-a D
Colegiul
national ’’matei basarab’’
Alchimistul
de
Paulo Coehlo
Alchimistul, carte scrisă
în 1988, este cea mai cunoscută operă a lui Paulo Coelho.
Romanul Alchimistul are în centrul acţiunii pe Santiago, un oier tânăr. El se află pe câmpia Andaluziei, păscând oile sale. Acţiunea se declanşează atunci când Santiago visează că va găsi o comoară lângă piramidele din deşert. El va pleca într-o călătorie plină de peripeţii. Acesta se duce la o ţigancă pentru a-i interpreta visul, însă în zadar, deoarece aceasta îi spune ceea ce el deja visase. Pe parcurs el îl va întâlni pe Melchisedec, un rege care îi spune că ar trebui să-şi urmeze legenda personală fiindcă tot universul conspiră la realizarea dorinţei lui. Bătrânul îi oferă băiatului şi două cristale care îl vor ajuta în viaţă. Santiago va lucra timp de un an la un magazin de cristaluri pentru a strânge bani. El va străbate deşertul în plin razboi, timp în care se va îndrăgosti de o tânără pe nume Fatima. Baiatul va trebui să aleagă între iubirea ce i-o poartă fetei şi descoperirea legendei personale. Santiago îl va întâlni pe alchimist, om învăţaţ ce-i va arăta secretele vieţii. Călătoria tânărului se sfârşeşte chiar în faţa piramidelor din Egipt, loc în care visase că va găsi comoara. Nenorocul face ca acesta să fie prins şi atacat de nişte hoţi. Protagonistul va găsi comoara în Spania, chiar în curtea lui.
Romanul Alchimistul are în centrul acţiunii pe Santiago, un oier tânăr. El se află pe câmpia Andaluziei, păscând oile sale. Acţiunea se declanşează atunci când Santiago visează că va găsi o comoară lângă piramidele din deşert. El va pleca într-o călătorie plină de peripeţii. Acesta se duce la o ţigancă pentru a-i interpreta visul, însă în zadar, deoarece aceasta îi spune ceea ce el deja visase. Pe parcurs el îl va întâlni pe Melchisedec, un rege care îi spune că ar trebui să-şi urmeze legenda personală fiindcă tot universul conspiră la realizarea dorinţei lui. Bătrânul îi oferă băiatului şi două cristale care îl vor ajuta în viaţă. Santiago va lucra timp de un an la un magazin de cristaluri pentru a strânge bani. El va străbate deşertul în plin razboi, timp în care se va îndrăgosti de o tânără pe nume Fatima. Baiatul va trebui să aleagă între iubirea ce i-o poartă fetei şi descoperirea legendei personale. Santiago îl va întâlni pe alchimist, om învăţaţ ce-i va arăta secretele vieţii. Călătoria tânărului se sfârşeşte chiar în faţa piramidelor din Egipt, loc în care visase că va găsi comoara. Nenorocul face ca acesta să fie prins şi atacat de nişte hoţi. Protagonistul va găsi comoara în Spania, chiar în curtea lui.
“Comoara, află tânărul, este legendă lui personală şi a
fi capabil să o găseşti, este singurul scop adevărat al vieţii noastre. Pe drum
primim semne şi trebuie să fim atenţi la ele. Plină de seva, evocatoare şi
profund umană, povestea lui Santiago este un îndemn de a ne urmă visele şi de a
ne ascultă inima.”
P.S. Aceste rânduri ale cărţii m-au impresionat prin puterea adevărului pe
care îl transmit: “Mereu îţi faci prieteni noi şi nici nu trebuie să stai cu ei zi de zi.
Când ne vedem tot timpul cu aceleaşi persoane, ele ajung să facă până la urmă
parte din viaţă noastră. Şi cum ele fac parte din viaţă noastră, încep să vrea
să ne-o schimbe. Dacă nu eşti aşa cum vor, se enervează. Fiindcă toată lumea
are o noţiune exactă despre cum trebuie să ne trăim viaţă. Şi nimeni nu ştie
cum trebuie să-şi trăiască propria-i viaţă.”
Tania Neacşu
Clasa a XI-a H
Spărgătorul de de Gheaţă
„Mizerabilii”,
oglindă a unei societăţi inegale şi nedrepte...
Victor Hugo, în opera MIZERABILII,
cea mai reprezentativă pentru autor, a construit o antiteză unde putem compara săracii cu bogaţii,
oamenii corecţi şi cei incorecţi , batjocoriţii şi batjocoritorii, traiul
inuman şi viaţa de prinţi. Practic ne familiarizăm cu neregulile ce existau în
a doua jumătate a secolului al VIII-lea, în Parisul care clocotea, gata de
Revoluţie. O adevărată frescă a societăţii inegale şi nedrepte, terminată în
1862.
În opinia mea, această carte înfăţişează o poveste destul de marcantă,
tristă, dar poate fi şi o lecţie de viaţă.
Cartea
lui Tudor m-a impresionat prin fluiditatea ideilor sale expuse în pasaje
scurte, bine definite, uneori acide, prin care critică, blamează și încearcă să
sublinieze în contururi fine „moravurile chicioase ale lumii moderne”prost
crescute.
de Victor Suvorov
Victor
Suvorov, unul dintre agenţii de fruntea spionajului militar sovietic,
contrazice opinia larg acceptată conform căreia Adolf Hitler şi regimul nazist
au atacat pe neaşteptate Uniunea Sovietică în 22 iunie 1941, cu o armată mult
superioară şi mai bine pregătită. Acest volum controversat susţine ideea că, de
fapt, Stalin plănuia să invadeze teritoriile controlate de nazişti în iulie
1941. Nenumăratele documente la care autorul a avut acces şi analiza minuţioasă
a desfăşurării luptelor, a tehnicii militare utilizate şi a pregătirilor din
spatele frontului vin să confirme ipoteza lui Suvorov privind adevăratul
instigator al celui de-al Doilea Război Mondial, ruşii având o implicare
uriașă, la fel ca şi nemţii. Comuniştii, în frunte cu Stalin, văd lumea ca pe o
scenă de teatru unde ei sunt cei ce trag sforile, declanșând cel de-al
Doilea Război Mondial.
SUDITU
Ș. ANDREI
Clasa a IX-a A
Colegiu National Matei Basarab
Roşu
de rubin
de Kerstin Gier
-rezumat-
Descendentă a familiei Montrose, Gwendolyn a trăit întotdeauna în umbra
verişoarei ei, Charlotte, cea care este considerată moştenitoarea genei de
călătoare în timp.
Membre ale unui ordin secret, numit Loja Gardienilor, bunica şi matuşa
lui Gwen şi-au dedicate întrega viaţă pregătirii Charlottei pentru ziua în care
va călători pentru prima dată în trecut. În schimb, Gwen a dus o viaţă tipică unei
adolescente obişnuite, petrecându-şi timpul împreună cu mama ei, fraţii mai mici
şi cea mai bună prietenă. În timp ce verişoara ei învăţă scrimă, limbi străine şi
eticheta potrivită fiecărui secol, Gwen încearcă să ascundă faptul că poate vedea
şi vorbi cu fantomele.
Dar, într-o zi, totul se schimbă, când nu Charlotte este cea care face
prima călătorie în timp, ci Gwen. Îngrozită de faptul că nu poate controla aceste
călătorii, Gwen îi dezvăluie adevărul mamei ei şi îi întâlneşte pentru prima
dată pe membrii lojei secrete a Contelui de Saint Germain, aşa-numiţii Gardieni,
care i-au protejat pe călătorii în timp de-a lungul secolelor şi pe celălalt călător
în timp, descendentul familiei Villiers, Gideon.
Noul ei partener de călătorii în timp, Gideon, nu este deloc încântat de
cea care o va înlocui pe Charlotte şi nu ezită să-şi exprime, cu duritate, părerea
despre Gwen, pe care o consider nedemnă să-l însoţească.
Curând, Gwen va descoperi că familia ei şi cea a lui Gideon ascund mai multe
secrete decât se aştepta şi că planurile Contelui de Saint Germain pot fi mult mai
periculoase decât par să creadă membrii Ordinului.
Nu trece mult până când Gwen si Gideon sunt prinşi în capcană şi atacaţi
de duşmani necunoscuţi cu propriile scopuri ascunse.
Gwen este inteligentă, curajoasă şi puternică. Îl înfruntă pe Gideon şi pericolele
cu care se confruntă, acceptă fără să se opună misiunile primite de la membrii ordinului
şi este loială în ciuda neîncrederii pe care i-o arată aceştia.
La început, Gideon nu are încredere în Gwen, o tratează cu
superioritate, este arogant, rece şi dur, dar pe parcurs descoperă în aceasta
un partener care îl susţine şi care îi este alături la nevoie.
“Roșu de rubin” este deci o carte plină de aventură și inedit pe care
v-o recomand.
GURĂU M. C. ANA MARIA
Clasa a
IX-a A
Colegiul National Matei Basarab
Steagul Negru
de
Darby McDevitt
“O carte necunoscută, scrisă
de un autor şi mai necunoscut, acest lucru permite autorului să aibă o
libertate nemărginită în conturarea unui univers pe care niciun scriitor
celebru nu îl poate cunoaşte” a fost aprecierea unui critic englez referitoare
la cartea “Steagul Negru” scrisă de Darby McDevitt.
Chiar dacă nici acum această
carte nu este foarte cunoscută în rândul cititorilor, continuă să mă fascineze
prin creearea unui univers autentic şi plin de aventuri ale piraţilor în cea
mai favorabilă perioadă pentru aceştia, secolul al XVIII-lea.
Titlul operei “Steagul
Negru” este sugestiv pentru conţinutul cărţii, steagul negru fiind un simbol
reprezentativ pentru piraţi, care sunt în centrul acţiunii pe tot parcursul
scrierii.
Romanul urmăreşte evoluţia
psihologică al lui Edward, un tânăr negustor cu o familie fericită care ia
proasta decizie de a se alătura piraţilor pentru a-şi îmbunătăţi situaţia
materială, afacerile acestuia mergând foarte prost.Din momentul în care Edward
îşi părăseşte familia, începe încet, încet să-şi piardă uzul raţiunii, dorinţa
de îmbogăţire punând stăpânire pe sufletul lui.
Relaţia dintre incipit şi
final este bine definită, aceasta având rolul de a arăta destinul uman. Pentru
a căpăta comorile capturate de către piraţi, Edward realizează că trebuie să
devină căpitanul corabiei. Pentru a avea acest statut, Edward recurge la crimă,
omorându-l pe căpitan în faţa celorlalţi piraţi. Cum orice faptă rea nu scapă
nepedepsită, în final, Edward ajunge să fie omorât şi el de către fiul fostului
căpitan, care a asistat la scena asasinării tatălui său.
Personajului principal, Edward
este foarte bine individualizat. Iniţial, era un bărbat harnic şi dornic de
muncă, fapt ce reiese din relaţia cu sătenii şi cu familia sa, treptat aceste
calităţi dispar, fiind înlocuite cu setea de bani şi de sânge a piratului.
Astfel, sunt descrise infracţiunile făcute de acesta şi machiavelismul de care
dă dovadă când venea vorba de bani.
Însă cea mai interesantă parte
a cărţii este descrierea vieţii de pirat Se poate remarca lugubrul vieţii de
pirat, descrisă în detaliu prin crime, jafuri şi litri de rom. Limbajul este în
accord cu universal descries, ceea ce confera operei autenticitate.
În concluzie, “Steagul Negru”
este o carte care evocă o lume de mult
apusă, dar care este foarte incitantă prin unicitatea ei.
Berbecaru Alexandru
Clasa a XI-a D
Colegiul National Matei Basarab
JURNAL
(1935-1944)
de
Mihail Sebastian
Dintre
cărţile pe care am avut prilejul să le citesc, jurnalul lui Mihail Sebastian a
fost una dintre cele mai interesante și memorabile. Alcătuit din nouă caiete,
el a fost păstrat timp de 50 de ani de către familia sa şi a fost publicat
post-mortem.
Jurnalul
reflectă trăirile, dramele personale, dar şi evenimentele politice cu care se
confruntă România interbelică, alcătuind astfel un document de istorie
culturală şi politică a acestei perioade.
În jurnal sunt prezentate, dintr-o
perspectivă subiectivă, gândurile, activităţile de zi cu zi, relaţiile cu alte
personalităţi marcante ale vremii (Mircea Eliade, Camil Petrescu, Nae Ionescu
etc.) şi aventurile amoroase ale lui Sebastian. Sinceritatea este izbitoare,
iar realismul cu care sunt prezentate toate aceste lucruri îl face pe cititor
să empatizeze cu el şi să simtă că trăieşte în acele vremuri.
Sebastian fiind evreu, detaliază
opresiunile şi umilinţele pe care au trebuit să le sufere, trăind sub un guvern
legionar. De asemenea, antisemitismul distruge şi relaţiile scriitorului cu
numeroase cunoştinţe şi prieteni buni de-ai săi. Jurnalul este şi o cronică a
Bucureştiului în vreme de război. Paginile finale datează din 1944 şi
înregistrează, odată cu venirea trupelor ruseşti în Bucureşti, semnele
instalării unui regim communist. Aceasta a fost şi ultima sa însemnare.
În concluzie, recomand cartea
întrucât nu este numai o experienţă literară de excepţie, dar şi o filă de
istorie care prezintă viaţa în Bucureşti într-o perioadă tulbure.
TUDOR
APOSTOLESCU
Clasa
a XI-a D
Colegiul National Matei Basarab
TESTAMENTUL UNUI EXCENTRIC
de Jules Verne
Cartea scrisă de Jules Verne ne prezintă la început
moartea unui om foarte bogat, excentricul William J. Hypperbone, iar aceasta
este primită cu multă bucurie de cetățenii orașului Chicago.
Hypperbone, neavând moștenitori
naturali decide ca, după moartea sa, să se organizeze o loterie prin care vor
fi aleși sașe cetățeni ai marelui oraș, care vor participa la funerariile
acestuia, iar mai apoi la un joc dat pentru moștenirea celor șaizeci de
milioane de dolari.
Marea pasiune a bogatului excentric era
un joc numit chiar “Jocul Nobil al Gâștei”, iar cei sașe concurenți vor juca și ei acest joc,
dar într-un mod diferit. Căsuțele acestui
”joc al gâștei”, în număr de șaizeci și trei, vor fi statele Americii.
Cei șase aleși pentru participarea la
acest joc măreț sunt: Max Réal, boxerul profesionist
Tom Crabbe, cămătarul Hermann Titbury, jurnalistul Harris Kymbale, vânzătoarea Lissy
Wag și marinarul Hodge Urrican. Acestora li se v aalătura un al șaptelea
concurrent a cărui dentitate va rămâne necunoscută, el călătorind sub numele de
X.K.Z.
Destinațiile
fiecărui concurrent vor fi desemnate de aruncarea zarurilor.Orașele vizitate de
”Cei Șapte” vor fi descries detaliat, din punct de vedere geographic și istoric.
Pe parcursul jocului, Hypperbone plasează penalizări, închisori și amenzi pentru
ca drumul spre marea moștenire să nu fie așa de ușor. Concurenții, în ciuda greutățilo
rimpuse, își continua cu ardoare călătoria pentru acea avere care le-ar putea schimba
viața.
Ceeace
m-a impresionat în această carte este finalul neașteptat, o mare întorsătură de
situație, oarecum amuzantă. Deși pare o carte copilărească, reprezentând un joc
banal, ea dovedește contrariul deoarece cei sașe concurenți, călătoresc dintr-un
stat în altul al Americii pentru marele premiu: o moștenire de șaizeci de
milioane de dolari, care le-ar putea schimba viața. Astfel, nu mai este vorba despre
un joc de copii, este dus la o scară mult mai mare, cu peripeții și obstacole pe
masură. Mulți pot vedea în această carte doar sensul propriu, dar eu consider
că este mai mult de atât. De exemplu, viața fiecărui om este plină de
obstacole, amenințări, concurență, dar aceasta continuă indiferent de cât de
greu este numai pentru îndeplinireas copului.
Jules Verne este ”părintele” literaturii
science-fiction, de care sunt pasionată în mod deosebit. El are un fel propriu
de a detalia și de a relata întămplările, iar personajele sunt pe măsură,
fiecare intrigându-te și implicându-te direct în acțiune.
Recomand
această carte pentru cei cu mintea deschisă, cu o viziune ludică asupra vieții,
dar în același timp profundă. Sub acțiunea prezentată se ascund o mulțime de
învățături de viață.
Raluca
Băjenaru
Clasa
a X-a G
Colegiul National Matei Basarab
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu